Kura-kura Punk Ini Terancam Pupus Disebabkan Terlalu Dikagumi Manusia

Kura-kura Punk Ini Terancam Pupus Disebabkan Terlalu Dikagumi Manusia. Kura-kura Mary River (Elusor macrurus) mungkin tidak seperti kura-kura lain yang pernah anda lihat.

SAJAHEBOH.COM - Kura-kura Punk Ini Terancam Pupus Disebabkan Terlalu Dikagumi ManusiaKura-kura sepanjang 40 cm ini mempunyai bentuk fizikal yang unik. Dia mempunyai lubang hidung yang luas dan juga seperti ada jari tumbuh di dagunya. Keunikan yang paling utama adalah kepalanya yang ditumbuhi alga , menjadikannya kelihatan seperti rambut punk berwarna hijau.

Berita buruknya, spesies unik ini terancam malah tidak lagi dapat disaksikan oleh anak-anak dan cucu-cucu kita, memandangkan status terancamnya kini semakin meningkat ia menjadi salah satu reptilia yang paling terancam pupus di planet ini.

Zoological Society of London (ZSL) menyatakan kura-kura ini yang hanya terdapat di Sungai Mary di Queensland, Australia adalah dalam senarai 29 spesies reptilia yang paling terancam.

SAJAHEBOH.COM - Kura-kura Punk Ini Terancam Pupus Disebabkan Terlalu Dikagumi Manusia“Reptilia selalunya jatuh nombor dua dari segi pemuliharaan, berbanding dengan burung atau mamalia, dan kami mendaftarkan reptilia-reptilia unik yang terdedah kepada kepupusan,” kata Rikki Gumbs, penyelaras Evolving Distinct and Globally Endangered (Edge) untuk reptilia.

Kura-kura Sungai Mary mendapat tekanan dari haiwan liar dan keadaan alam sekitar seperti kualiti air yang menurun dengan sangat ketara. Tetapi perkara utama yang mendorongnya ke arah kepupusan ialah manusia.

Penampilan yang unik membuatkan orang berminat untuk memilikinya. Semasa tahun 1960-an dan 1970-an, kura-kura adalah haiwan peliharaan yang sangat popular.

Setiap tahun, selama kurun waktu tersebut lebih daripada 15,000 anak panah dihantar ke kedai haiwan peliharaan di seluruh Australia. Kini manusia telah berjaya mendorong spesies itu ke ambang kepupusan.

Sekarang pakar pemuliharaan sedang berjuang untuk memastikan spesies unik ini untuk terus hidup.

“Sama seperti harimau, badak dan gajah, kita perlu melakukan yang terbaik untuk menyelamatkan haiwan unik ini yang sering dilupakan, terutamanya kerana mereka adalah haiwan-haiwan yang mempunyai garis keturunan dari zaman dinosaur,” kata Gumbs seperti yang dipetik dari Science Alert pada hari Khamis 12 / 4/2018).

Tidak ada kura-kura lain di dunia yang berkait rapat dengan kura-kura Mary River. Menurut Gumb, Mary River Turtles dipisahkan oleh kura-kura moden sekitar 40 juta tahun yang lalu.

Akibatnya, Mary River Turtles mempunyai banyak ciri unik yang tidak dikongsi oleh kura-kura moden lain. Ia mempunyai ekor super panjang, boleh membesar hingga 70 peratus lebih lama didalam cengkerangnya. Kura-kura ini juga memiliki 2 tubercles atau benjolan di bawah dagunya, yang membolehkan kura-kura merasakan bahagian dasar sungai.

Masih lagi tentang keanehan kura-kura ini, ia juga boleh bernafas melalui punggungnya. Ia mempunyai struktur seperti insang di bahagian belakang yang membolehkannya menghirup oksigen di bawah air sehingga 3 hari.

Video credit: AR Channel

“Sekiranya kita kehilangan spesies kura-kura ini, sehingga tidak ada yang tersisa di Bumi, itu adalah kesalahan kita,” kata Gumbs.

Kura-kura ini memang sangat menarik minat orang untuk membelanya tetapi mungkin hanya sesuai hidu di habitatnya. Sebelum ini juga kita dikejutkan dengan berita buaya jadi haiwan peliharaan di rumah oleh seorang lelaki dan mengejutkan warga netizen.

Facebook Comments Box

Leave a Reply

Your email address will not be published.