Buaya Gemuk Seberat 200Kg Dijadikan Haiwan Peliharaan Di Rumah Dan Bebas Bergerak Dalam Rumah!

Buaya Gemuk Seberat 200Kg Dijadikan Haiwan Peliharaan Di Rumah Dan Bebas Bergerak Dalam Rumah! Buaya gemuk 200kg yang melahap 5kg ikan emas setiap hari telah menjadi bintang di media sosial selepas dipelihara oleh Muhammad Sempur, Jawa Barat, sebagai haiwan peliharaan.

SAJAHEBOH.COM - Buaya Gemuk Seberat 200Kg Dijadikan Haiwan Peliharaan Di Rumah Dan Bebas Bergerak Dalam Rumah!Kebanyakan orang akan mengelakkan haiwan pemangsa ini, tetapi apabila Muhammad Iwan yang berusia 41 tahun melihat anak-anak bermain dengan buaya muara air yang baru lahir empunya seorang nelayan yang ditangkap di Pantai Pangandaran, Jawa Barat pada tahun 1997, ia terus membelinya dengan 25,000 Rupiah.

Lebih dari dua dekad kemudian, kegemaran Kojek (nama buaya) memakan ikan telah menjadikannya viral di internet – bahkan menarik penonton untuk melawatnya.

Gambar-gambar yang menakjubkan menunjukkan Muhammad memandikan binatang sepanjang 2.7m (8 kaki 8 inci) di halaman rumahnya di Kecamatan Sempur, Jawa Barat, saat anak-anaknya yang berusia dua dan 10 tahun, bermain hanya beberapa meter jauhnya.

SAJAHEBOH.COM - Buaya Gemuk Seberat 200Kg Dijadikan Haiwan Peliharaan Di Rumah Dan Bebas Bergerak Dalam Rumah!

Tetapi Muhammad menegaskan buaya berusia 21 tahun itu benar-benar jinak dan tidak akan menyerangnya atau anak-anaknya.

Muhammad berkata: “Apabila saya melihat sekumpulan nelayan yang membawa Kojek, saya membelinya untuk 25,000 rupiah

“Ketika dia kecil Kojek mempunyai sifat yang ganas dan bahkan menggigit jari saya, tapi dia menjadi jinak ketika membawanya ke rumah saya.

“Kojek kelihatan seperti binatang, tetapi dia suka berinteraksi dengan manusia.

“Saya suka buaya dan saya sangat prihatin terhadap Kojek, dan saya fikir dia melihat saya sebagai bapanya. Dia haiwan peliharaan yang baik.

“Rawatannya tidak terlalu istimewa, saya membersihkan air sekali seminggu dan memberinya rawatan kulit dan berus gigi.

Apabila Muhammad pertama membeli Kojek, dia mengukur panjang Kojek hanya 25 cm dan boleh hidup dengan selesa di dalam kolam simen bersaiz sederhana.

Muhammad pada mulanya mula memberi ikan kecil kepada haiwan peliharaannya yang luar biasa itu, tetapi kini berbelanja kira-kira 50,000 rupiah sehari untuk membeli ikan mas ikan segar, untuk memberi makan Kojek yang melahap antara 1.5 kg dan 5 kg ikan setiap hari.

Kerana kemahsyurannya di dalam media sosial, pelancong dari Amerika, Australia dan bahkan Eropah telah melawat rumah Mohammed untuk melihat reptilia gergasi itu dengan mata mereka sendiri.

Dan ayah kedua anak itu mengaku bahawa ada di antara mereka menawarkan hingga 1 bilion rupiah untuk membelinya.

Muhammad menyatakan untuk memandikan buaya, menyikat giginya dan menggantikan air di kolamnya seminggu sekali untuk menjadikannya sihat dan menganggap reptilia berdarah sejuk itu sebagai sebahagian daripada keluarga.

Lelaki berusia 41 tahun itu menambah: “Ramai orang yang datang untuk melihat Kojek telah menawarkan untuk membelinya dengan harga beratus-ratus juta rupiah.

Video source: Caters Clips

Buaya Terbesar Di Dunia Sepanjang Sejarah

Mungkin bagi kita haiwan bernama buaya tak asing lagi. Buaya merupakan haiwan reptilia paling besar di dunia yang habitatnya sering dijumpai di sungai-sungai besar di dunia. Haiwan ini umumnya memang banyak hidup di perairan tawar walaupun ada juga berapa jenis buaya yang hidup di laut.

Indonesia termasuk negara yang mempunyai populasi buaya air tawar yang besar terutama di daerah pedalamam Kalimantan. Haiwan yang satu ini dapat dibilang sangat berbahaya dan jangan sekali-kali mendekatinya, kerana haiwan ini dalam beberapa kes telah membaham manusia.

Buaya juga memiliki banyak jenis dan ukuran, tergantung umur dan makanan apa saja yang dimakannya. Mungkin kamu sudah sering melihat buaya namun pernahkah kamu melihat buaya berukuran raksasa? jika belum semak ulasan berikut ini.

1. Krys, Queensland Australia (8.6 Meter)
Lebih dari setengah abad yang lalu atau sekitar tahun 1957 telah ditemukan buaya sepanjang 8.6 meter di Sungai daerah Normanton, Queensland Australia. Buaya ini mati ditembak oleh pemburu dan buaya ini digelar Krys karena ukurannya yang besar.

2.Buaya Di Pontianak, Kalimantan (7 Meter)
Pernah dengar kes orang mandi di pinggir sungai diterkam dan dimakan buaya sembilan tahun yang lalu di Sungai Kapuas? Ia adalah seekor buaya dengan panjang kurang lebih 7 meter dan berat 1.5 ton.

Haiwan ini sanggup mengkoyak-koyak mangsanya dengan sekali gigitan. Haiwan tersebut saat ini sudah mati dan diawetkan di museum daerah setempat.

3. Buaya Di Manila, Fillipina (6,7 Meter )
Buaya raksasa ini ditemukan di sungai Agusan, 1 km dari ibukota fillipina, Manila. Dengan panjang kurang lebih 6.7 meter dan berat 1.5 Ton. Buaya ini akhirnya boleh ditangkap oleh hampir 100-an orang nelayan. Buaya ini diburu kerana ada satu nelayan hilang dan diduga sudah dimakan oleh buaya ini.

4. Buaya di Fillipina Town (6,2 Meter)
Buaya dengan panjang 6.2 meter ditemukan didekat sungai Fillipina Town. Buaya ini tidak sengaja ditemukan di pinggir sungai oleh Adam Britton seorang ahli zoologist. Ketika ini buaya tersebut diletakkan di Zoo di sana dan sudah ditonton lebih dari 27.000 pengunjung.

5. Buaya Gustave, Afrika (6 Meter)
Tepatnya di negara Afrika, ditemukan buaya dengan nama Gustav yang merupakan salah satu buaya terbesar di dunia dengan ukuran 6 meter dan berat 1 ton di sungai Gurguzi, Gunduzi. Buaya ini dipercaya sudah memangsa manusia lebih kurang 300 orang.

Tapi, buaya ini akhirnya berhasil ditangkap oleh salah satu pemburu, Pertice paye selama tiga bulan, banyak rekan-rekannya sudah meninggal akibat tulah buaya Gustav ini. Pemburuan Pertice ternyata berhasil dan dia diangkat dalam suatu filem layar lebar dengan judul Primeval.

6. Buaya Cassius, Quennsland, Australia (5,5 Meter)
Buaya Cassius ini juga merupakan buaya terbesar di dunia. Buaya ini dipelihara di sebuah penangkaran tepat di Quessland Utara sejak tahun 1987. Buaya ini ditemukan pada tahun 2008 di negara Australia.

Buaya Cassius ini memiliki panjang 5,5 meter dan ditemukan di laut lepas tepatnya di Green Island atau 27 km pada pantai Cairns. Dengan ukurannya yang besar inilah yang membuat buaya Cassius ini terdaftar pada Guinness World Record dengan dengan buaya paling besar dan telah hidup kurang lebih 100 tahun.

7. Buaya Pocho (5 Meter)
Buaya Pocho mempunyai panjang 5 meter dan sudah jinak. Buaya ini merupakan salah satu buaya terbesar di dunia yang ditemukan pada tahun 1990 di sungai dengan kondisi terluka. Selanjutnya buaya ini di pelihara di sangkar khas. Ketika ini para pelancong mudah untuk menyaksikan bahkan pengunjung boleh bergambar bersama buaya terbesar ini.

Tengok juga aksi lelaki berani menangkap buaya berusia 90 tahun di Indonesia ini.

Facebook Comments Box

Leave a Reply

Your email address will not be published.